Activiteiten lijst

Tentoonstelling
Activiteitstypen
Plaats
Rangschikken  
87 Resultaten
Theater 1

EdTech, gamechanger voor onderwijs en opleiding

Educatieve technologie is een opkomende sector met grote gevolgen voor onderwijs en opleiding. Een nieuwe Voka-publicatie schetst de evoluties van de EdTechmarkt op wereldvlak en in Vlaanderen. Daarnaast komen alle mogelijkheden, randvoorwaarden en uitdagingen aan bod om dit succesvol te implementeren in het onderwijs- en opleidingslandschap in Vlaanderen.

Read More »
Lokaal 3

Infrastructuur: Drager van visie en vernieuwing

Het Inspirocollege Houthalen-Helchteren pakte een tijd geleden uit met de opening van een futuristisch aandoende onderwijsruimte in hun school: de ‘Inspirodroom’. Het was de bekroning van de nieuwe koers die de school vaart, waarbij er echt wordt ingezet op talentgericht onderwijs. Niet alleen bepalen leerlingen per graad zelf via talenturen voor een deel hun lessenrooster,

Read More »
Vaklokaal

Apps, animaties en interactieve kaarten voor fysische geografie

In deze sessie verkennen we interactief lesmateriaal voor aardrijkskunde dat door de leerlingen kan worden gebruikt bij zelfstandig en onderzoekend werken. We gaan aan de slag met concrete voorbeelden uit de lespraktijk. Deze sessie richt zich vooral op de derde graad. Je kan alles direct uitproberen op een eigen iPad of laptop, maar dat hoeft

Read More »
Lokaal 1

Taalvaardig en lichaamsbewust programmeren zonder computer

`Computationeel denken´ – wat houdt dat in? Hoe kan je leerlingen stimuleren om hiermee aan de slag te gaan, zodat de eigen grijze massa leert concurreren met voorgeprogrammeerde computers? We verleggen de focus van de programmeertaal (Scratch, Blockly, Java, Python,…) naar het eigen creatieve denken en doen. Dan komt de hele klas in beweging, wordt

Read More »
Lokaal 4

Tienerpas, aan de slag met talenten

Binnen het onderwijs ligt de grootste focus op het bereiken van de eindtermen. Maar ook het in kaart brengen van de passies en talenten van leerlingen is belangrijk. Deze dragen bij tot het maken van een goeie studiekeuze. Maar hoe ontdekken we deze? Hoe brengen we ze in kaart? Hoe borgen we ze? Hoe nemen

Read More »
Workshop

Spelenderwijs leren kinderen programmeren

Een complete workshop over alles wat je moet weten over de Bee-Bot, de Blue-Bot, de Pro-Bot en de InO-bot. Tijdens de workshop laten wij zien hoe je de robots kunt inzetten binnen het PO, in een volledige leerlijn voor de groepen 1 t/m 8. Hierdoor wordt programmeren géén extra belasting voor de leerkracht, maar juist

Read More »
Theater 2

De AI leraar – De kracht van Artificiële intelligentie in jouw leerproces

Education technology (Edtech) verovert de onderwijswereld. Digitale leerplatformen zijn niet meer weg te denken uit onze lessen, maar de echte kracht (en waarde) van Edtech gaat veel verder dan Bingel, Smartschool of Google Classroom. Edtech geeft de leraar opnieuw de kans om de professional te zijn die hij werkelijk is met aandacht voor het persoonlijke

Read More »
Aula

Digitaal is het nieuwe normaal. Wat nu?

Er werd al jaren aan de kar gesleurd maar ineens was het er: de digitale transformatie van het onderwijs. Nu de storm wat gaan liggen is, blikt digitaal expert Clo Willaerts kort terug op het voorbije half jaar, en biedt ze een realistische en toch optimistische kijk op de rol van digitale technologie in de

Read More »
Lokaal 3

Een doorkijkje op Wittering.nl, een kindcentrum voor kinderen van 0 tot 12

Op Wittering.nl werken we met een curriculum gebaseerd op kernconcepten. De leerstof is dus niet geordend naar de oude vak-indeling, maar naar grote aan elkaar gerelateerde thema’s. Bovendien is de organisatie waarden-gestuurd en wordt het onderwijs vormgegeven in 4 units. Reeds 16 jaar geeft Wittering.nl onderwijs op eigenwijze wijze vorm, waarbij kinderen en leraren worden

Read More »
Theater 1

Leren of presteren? Naar handvatten voor toetsing als een kans voor leren voor elke leerling

Is dit voor een cijfer? Moeten we dit kennen? Gaat u dit vragen op het proefwerk? Deze vragen worden door leerlingen veel gesteld. Toetsen zijn vaak nog de stok achter de deur om leerlingen in beweging te krijgen. Toetsen kunnen voor leerlingen ook beangstigend en spannend zijn. Ze worden gevoeld als een momentopname waarop zij

Read More »
Lokaal 4

De betekenisvolle revolutie binnen het ondernemend onderwijs

‘Betekenisvol Ondernemen’ is een uniek alternatief studietraject waar gewerkt wordt vanuit talenten en passies om een onderneming op te zetten met maatschappelijke meerwaarde. Persoonlijke ontwikkeling, uit je comfortzone komen, op avontuur gaan, vallen en opstaan en bovenal ervaren. Het is een reis om jezelf te leren kennen en het beste uit jezelf te halen. Ruben

Read More »
Scroll naar top