Activiteiten lijst

Tentoonstelling
Activiteitstypen
Plaats
Rangschikken  
87 Resultaten
Workshop

Designtools, bouw een leerlijn voor 21ste eeuwse vaardigheden

Kunnen jouw zesdejaars beter brainstormen dan de eerstejaars? Weet je hoe je een observatie of een presentatie kan coachen? Designtools.be is de beste gratis bron voor leerkrachten die zelfverzekerd 21ste -eeuwse vaardigheden willen trainen en coachen in de klas. Op de website vind je een groeiende verzameling van uitgewerkte onderzoeks- en ontwerp-activiteiten die je kan

Read More »
Workshop

Digitaal differentiëren: aan de slag met je digitale co-teacher

Bijna elke leraar in het Vlaamse onderwijs kan beroep doen op een co-teacher. We beseffen het alleen niet altijd. Die co-teacher is dan vaak ook geen collega van vlees en bloed, maar een device (laptop, I-phone, tablet, smartphone…) die de vervelendste klussen van ons overneemt. In deze workshop bekijken we stap voor stap hoe onze

Read More »
Workshop

Interactieve dashboards maken in Excel: Visuele dataweergave

Dashboards maken is een techniek waar niet veel Excelgebruikers vertrouwd mee zijn. In essentie is een doordacht dashboardsysteem, waarbij informatie wordt gestructureerd in verschillende niveaus en representaties, een manier om data zeer visueel en overzichtelijk samenvattend voor te stellen, net zoals je dat doet via het dashboard van een auto.

Read More »
Workshop

Nee tegen nonsens

‘Fake news’. Komt het enkel in de VS voor of heeft het ook bij ons een invloed? Tijdens deze interactieve workshop nemen we het fenomeen ‘fake news’ onder de loep en graven we ook dieper. We bespreken nieuwe elementen die gepaard gaan met dit digitale tijdperk en bekijken ook andere desinformatietechnieken die erop gericht zijn

Read More »
Lokaal 1

Onze school, een ‘thuis’ voor iedereen

Werken aan ouderbetrokkenheid is wenselijk, maar niet evident. De doelgroep bepaalt de aanpak, bijsturen en samen school maken, elke schooldag is de doelstelling en soms eens mislukken mag/moet. Wil jij meer weten over de do’s-and-don’ts van een goeie ouderwerking voor jouw school? Dan is deze lezing een must. Voor de eerste keer vertelt Wim zijn

Read More »
Workshop

STEAM-tools voor secundair onderwijs

Bij Fyxxi kan je terecht voor workshops met allerlei innovatieve technologie. In deze workshop maak je kennis alle technologie en leer je hoe je hiermee op een goede manier aan de slag kan gaan met de leerlingen in jouw klas. Je maakt o.a. kennis met laptops met diverse programmeertoepassingen, diverse robots, Micro:bit gekoppeld aan LED’s

Read More »
Workshop

Zelf animatiefilmpjes maken met Moovly

Moovly is een eenvoudig te gebruiken platform (van Vlaamse makelij) waarmee je zelf animatievideo’s en andere multimedia-inhoud kan maken. Geanimeerde video’s trekken de aandacht naar je school, kunnen zowel voor interne als externe communicatie, advertenties … gebruikt worden of je kan er maken voor je klas of vak. Dit kan zonder groot budget of technische

Read More »
Theater 1

Artificial Stupidity: Naar digitaal humanisme

In deze lezing licht Fredo De Smet toe wat er nodig is om digitaal humanist te worden. Aan de hand van eenvoudige vuistregels vertelt Fredo hoe om te gaan met onze digitale realiteit. Een eye-opening talk over hoe we ons als mens verhouden tegenover de machines. En hoe we daar op een waardevolle manier mee

Read More »
Theater 2

Design thinking in vakoverschrijdende challenges

De UniC school in Utrecht biedt leerlingen eigentijds onderwijs waarin het zelf leren ontdekken en onderzoeken een belangrijke rol speelt. In deze sessie licht Frank van Soest, docent natuurkunde, toe hoe zij in de bovenbouw door middel van vakoverstijgende thema’s leerlingen een inzicht laten krijgen in reële problemen en mogelijke oplossingen. Daarbij komt de aanpak

Read More »
Lokaal 2

ICT-competenties van leerkrachten echt verhogen

Er worden heel wat opleidingen georganiseerd om ICT-competenties van leerkrachten te verhogen. Maar uit onderzoek blijkt dat dit niet altijd soelaas biedt. Hoe komt dat? En wat werkt wel? Tijdens deze lezing geven trachten we hierop een antwoord te bieden op basis van onderzoek van Stephen Comiskey (University of Limerick) en ervaringen uit de praktijk.

Read More »
Scroll naar top