Lezing

Leergemeenschappen als basis voor schoolontwikkeling

Wouter Schelfhout, professor aan de universiteit Antwerpen, licht toe wat de meerwaarde is van het werken met leergemeenschappen, hoe je hiermee concreet en haalbaar kan werken aan schoolontwikkeling en vorm kan geven aan onderwijskundig beleid in lijn met het referentiekader onderwijskwaliteit (rOK). De focus ligt op: – Bestaande vormen van leergemeenschappen: waar zijn er verschillen, …

Leergemeenschappen als basis voor schoolontwikkeling Lees verder »

De AI leraar – De kracht van Artificiële intelligentie in jouw leerproces

Education technology (Edtech) verovert de onderwijswereld. Digitale leerplatformen zijn niet meer weg te denken uit onze lessen, maar de echte kracht (en waarde) van Edtech gaat veel verder dan Bingel, Smartschool of Google Classroom. Edtech geeft de leraar opnieuw de kans om de professional te zijn die hij werkelijk is met aandacht voor het persoonlijke …

De AI leraar – De kracht van Artificiële intelligentie in jouw leerproces Lees verder »

Voor en na corona: van face to face naar afstandsonderwijs: lessons learned

De coronacrisis bracht – noodgedwongen – afstandsonderwijs op lichtsnelheid.  Toch zit dit al langer in de lift. Dankzij technologie tijds- en plaatsonafhankelijk een diploma behalen, jezelf professionaliseren, een vak of vaardigheid leren: een droom voor mensen met weinig tijd en veel plannen. In deze sessie delen we met Schoolmakers onze lessons learned als begeleider van …

Voor en na corona: van face to face naar afstandsonderwijs: lessons learned Lees verder »

Een innoverende onderwijsvisie geeft vleugels

Het vrij basis, buitengewoon en secundair onderwijs van Blankenberge schreven samen hun niveau-overschrijdende visie uit. Daarna werden twee nieuwe scholen gebouwd, die samen, na een gedurfde herstructurering, de verwezenlijking van deze visie helemaal hielpen waarmaken. Multi-teaching, meer zorg zonder zorgbegeleiders, de leerlingen mede-eigenaar maken van hun leerproces, buitengewoon en gewoon op dezelfde leer- en leefplekken, …

Een innoverende onderwijsvisie geeft vleugels Lees verder »

Professionele groei via video coaching

Op Stedelijk Lyceum Hardenvoort krijgen leraren tools aangereikt om te reflecteren over hun eigen functioneren. Starters krijgen een schoolmentor toegewezen en leren zelf videoopnames maken rond hun functioneren. Het voordeel is dat de betrokken lesgever altijd eigenaar is van de gemaakte beelden. Hierdoor kan de leraar allereerst zelfreflectie toepassen, om het vervolgens te delen met …

Professionele groei via video coaching Lees verder »

The perfect match bij werkplekleren

In tal van opleidingen gaan leerlingen op de werkvloer leren onder vorm van stage, werkplekleren, duaal leren … Hoe kan je er voor zorgen dat elke leerlingen tot optimaal leren komt?  Op basis van eigenschappen en verwachtingen, kenmerken en idealen, worden duo’s gevormd, allemaal met hetzelfde doel: zo lang als mogelijk succesvol samenblijven en het …

The perfect match bij werkplekleren Lees verder »

Praktijkverhaal van een aangepast didactiek en leeromgeving voor hoogbegaafde en sterklerende kinderen

Naar aanleiding van een gewijzigde context ging de school op zoek om leergroepen te maken: zuivere leergroepen, reguliere graadsklassen en graadsklassen voor sterke kinderen met specifieke zorgen rond hun sterkte. Fluctueren binnen het jaar is een gewoonte. Het schoolteam kijkt naar het kind: wat heeft het op dat moment nodig en past dan aan. Door …

Praktijkverhaal van een aangepast didactiek en leeromgeving voor hoogbegaafde en sterklerende kinderen Lees verder »

Scroll naar top