Activiteiten lijst

Tentoonstelling
Activiteitstypen
Plaats
Rangschikken  
8 Resultaten
Lokaal 3

Infrastructuur: Drager van visie en vernieuwing

Het Inspirocollege Houthalen-Helchteren pakte een tijd geleden uit met de opening van een futuristisch aandoende onderwijsruimte in hun school: de ‘Inspirodroom’. Het was de bekroning van de nieuwe koers die de school vaart, waarbij er echt wordt ingezet op talentgericht onderwijs. Niet alleen bepalen leerlingen per graad zelf via talenturen voor een deel hun lessenrooster,

Read More »
Lokaal 3

Een doorkijkje op Wittering.nl, een kindcentrum voor kinderen van 0 tot 12

Op Wittering.nl werken we met een curriculum gebaseerd op kernconcepten. De leerstof is dus niet geordend naar de oude vak-indeling, maar naar grote aan elkaar gerelateerde thema’s. Bovendien is de organisatie waarden-gestuurd en wordt het onderwijs vormgegeven in 4 units. Reeds 16 jaar geeft Wittering.nl onderwijs op eigenwijze wijze vorm, waarbij kinderen en leraren worden

Read More »
Lokaal 3

Zie jij het bos door de bomen in het land van onderwijsinnovatie?

Er zijn 1000den ideeën rond transformatie en technologie voor modern en innovatief leren. Wat kan je daar als school mee doen? Welke keuzes maak je? Hoe implementeer je je keuzes? Annelies Steenacker brengt op een inspirerende wijze een geïntegreerd verhaal over hypes, do’s en dont’s, valkuilen en mogelijkheden. Je leert interpretatief onderhandelen en wordt geprikkeld

Read More »
Lokaal 3

Professionele groei via video coaching

Op Stedelijk Lyceum Hardenvoort krijgen leraren tools aangereikt om te reflecteren over hun eigen functioneren. Starters krijgen een schoolmentor toegewezen en leren zelf videoopnames maken rond hun functioneren. Het voordeel is dat de betrokken lesgever altijd eigenaar is van de gemaakte beelden. Hierdoor kan de leraar allereerst zelfreflectie toepassen, om het vervolgens te delen met

Read More »
Lokaal 3

Praktijkverhaal van een aangepast didactiek en leeromgeving voor hoogbegaafde en sterklerende kinderen

Naar aanleiding van een gewijzigde context ging de school op zoek om leergroepen te maken: zuivere leergroepen, reguliere graadsklassen en graadsklassen voor sterke kinderen met specifieke zorgen rond hun sterkte. Fluctueren binnen het jaar is een gewoonte. Het schoolteam kijkt naar het kind: wat heeft het op dat moment nodig en past dan aan. Door

Read More »
Conferenties, Lokaal 3

Leiderschap in ICT, STEM en digitaal burgerschap

In deze sessie wordt ingegaan op wat gedeeld leiderschap kan betekenen voor domeinen als ICT, STEM en digitaal burgerschap. Je leert er wat gedeeld burgerschap is en hoe je via gerichte vorming, gebruik van schooleigen data en zelfbeoordelingsinstrumenten kan inzetten op een beter gedragen schoolbeleid. De sessie biedt inzichten uit het Europese L2C-project (Learning leadership

Read More »
Lokaal 3

Team Teach! De voordelen van samen lesgeven

Veel scholen kiezen vandaag voor teamteachen om in te spelen op een aantal uitdagingen. Zo kan je bijvoorbeeld beter inspelen op verschillen op de klasvloer, individuele feedback geven en als onderwijsprofessional leren van je collega’s. Toch lijdt de werkvorm in een aantal scholen aan kinderziekten: leerlingen wennen moeilijk aan de grotere klasgroep of samenwerken blijkt

Read More »
Scroll naar top