Activiteiten lijst

Tentoonstelling
Activiteitstypen
Plaats
Rangschikken  
8 Resultaten
Lokaal 2

Van een traditionele school naar een GOVA-school

Als gevolg van een sterk wijzigende leerlingenpopulatie werden de klassen in GO! basisschool Atheneum Denderleeuw superdivers. Een doorgedreven differentiatie drong zich op en daarom werd de schoolorganisatie grondig door elkaar geschud. Klassen werden leergroepen, leraren werken structureel samen in een professionele leergemeenschap en traditionele werkboeken maakten plaats voor eigen ontwikkeld (activerend) materiaal. De school heeft

Read More »
Lokaal 2

ICT-competenties van leerkrachten echt verhogen

Er worden heel wat opleidingen georganiseerd om ICT-competenties van leerkrachten te verhogen. Maar uit onderzoek blijkt dat dit niet altijd soelaas biedt. Hoe komt dat? En wat werkt wel? Tijdens deze lezing geven trachten we hierop een antwoord te bieden op basis van onderzoek van Stephen Comiskey (University of Limerick) en ervaringen uit de praktijk.

Read More »
Lokaal 2

Tijd voor actief ICT-beleid

Ruim 20 jaar na het geslaagde PC/KD-project is er veel gebeurd. Maar Stef Van Malderen ging op zoek of er ook veel is veranderd. En dat resultaat is enerzijds bedroevend en anderzijds zeer divers. In zijn boek ‘ICT in het basisonderwijs, tijd voor een tweede versnelling’ geeft hij aan dat een gedegen en activerend ICT-beleid

Read More »
Lokaal 2

Je digitaal klaslokaal voor krachtige leerervaringen

Maak van Microsoft Teams je digitaal klaslokaal. Geen administratieve tool maar een echt leerplatform. Geschikt voor alle vormen van leren. Van kennisoverdracht tot kennisconstructie en echte ontwikkeling van 21ste eeuwse vaardigheden. Teams is de centrale plek waar communicatie en content samenkomen in 1 sterke omgeving.  Door de integratie van de vertrouwde en krachtige office toepassingen

Read More »
Lokaal 2

Innoverend Freinetonderwijs in de Middenschool

De Pluim is een middenschool waar we de Freinettechnieken op een innoverende wijze vormgeven. Met tijd voor kringen en klassenraden en het clusteren van meerdere vakken in projecten zetten we de leerling aan tot het zelf verwerken van inhoud. Door te werken met een viersporenbeleid voor wiskunde, Frans, Nederlands en Engels vinden de leerlingen een

Read More »
Lokaal 2

Een innoverende onderwijsvisie geeft vleugels

Het vrij basis, buitengewoon en secundair onderwijs van Blankenberge schreven samen hun niveau-overschrijdende visie uit. Daarna werden twee nieuwe scholen gebouwd, die samen, na een gedurfde herstructurering, de verwezenlijking van deze visie helemaal hielpen waarmaken. Multi-teaching, meer zorg zonder zorgbegeleiders, de leerlingen mede-eigenaar maken van hun leerproces, buitengewoon en gewoon op dezelfde leer- en leefplekken,

Read More »
Scroll naar top