Activiteiten lijst

Tentoonstelling
Activiteitstypen
Plaats
Rangschikken  
16 Resultaten
Conferenties, Lokaal 3, Secundair onderwijs
Steven Ronsijn 

Kritische succesfactoren om tot pedagogische meerwaarde te komen tijdens jouw technologische transformatie!

Bestaat er een kompas dat jou helpt bij de digitale en technologische transformatie van je onderwijsinstelling? Welke kritische succesfactoren moet je op je school op orde hebben om te komen tot pedagogische en didactische meerwaarde? Waarom is dit proces zo uitputtend en heb je het gevoel dat je nooit de finish zal bereiken? Vanuit mijn

Read More »
Conferenties, Voor iedereen
Peter Vande Moortel 

Digitale hulpmiddelen binnen de basiszorg

Als leerkracht is het niet gemakkelijk om voor elk kind een aparte aanpak te voorzien. Via enkele digitale hulpmiddelen (leesvoortgang, insluitende lezer, dicteerfunctie…) kan je een grote binnenklasdifferentiatie doen zonder dat dit leidt tot extra planlast. De aanpak die je installeert voor een leerling met dyslexie kan bijvoorbeeld ook helpend zijn voor alle andere leerlingen

Read More »
Conferenties, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs
Inge De Cleyn  Wouter Willems 

Concrete tips voor een functioneel ICT-beleidsplan

Naar aanleiding van de Digisprong is een uitgewerkt ICT-beleidsplan een absolute ‘must’. Aan de hand van concrete materialen en voorbeelden uit de praktijk ontdek je tijdens deze lezing hoe je een goed uitgebouwd ICT-beleidsplan kan uitwerken op maat van je school. Samen doorlopen we de verschillende stappen die je als school kan zetten om samen

Read More »
Buitengewoon lager onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Conferenties
Tinneke Verbeyst 

Van visie tot aankoop: het van kwetsbaar naar weerbaar traject van BuSO Sint-Franciscus

Tijdens deze lezing willen we je meenemen in het traject dat onze school de afgelopen jaren gelopen heeft met als booster de toekenning van de ‘van kwetsbaar naar weerbaar’ middelen. Hoe zijn we gestart, welke stappen hebben we doorlopen, wat liep er moeilijk,… hopelijk kan ons verhaal jullie inspireren. Daarnaast willen we ook wat apps,

Read More »
Conferenties, Hoger Onderwijs, Secundair onderwijs
Robbe Wulgaert 

AI in de Klas – Van Klassieke tot Moderne Talen

Artificiële intelligentie is aan een opmars bezig. Het zorgt voor doorbraken bij zelfrijdende auto’s, het creëert een gepersonaliseerde kijkervaring bij diensten zoals Netflix, het bepaalt wat we zien op sociale media … die algoritmes zijn dus geen ver-van-jouw-bed-show en helemaal geen ‘STEM only’ verhaal. Ik toon hoe jij AI in de klas brengt en sla

Read More »
Conferenties, Hoger Onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Kim Dekeyser 

Digitale tools om laaggeschoolden op te leiden & te motiveren.

Lesgeven aan laaggeschoolden is zeer dankbaar maar vaak ook een uitdaging. Innovatieve leertechnologieën (zoals virtual reality, instructiefilmpjes, digitale tools, audio assistance, interactieve websites…) bieden kansen om hen te boeien, efficiënt op te leiden en blijvend te motiveren. In deze sessie kom je meer te weten over verschillende tools die je in jouw opleidingscentrum kan gebruiken

Read More »
Buitengewoon secundair onderwijs, Conferenties
Kaat Govaert 

De digitale trein: heb jij iedereen mee?

Ik sta als leerkracht GASV in het BuSO De Karwij, een OV3-school gelegen in Lokeren. Binnen mijn school staat volgende visie centraal “onderwijs bieden aan jongeren met speciale noden en via zorgzame ondersteuning op maat inzetten op hun talenten en zorg dragen voor elkaar in de groei naar volwaardige deelname aan de maatschappij”. Vaak komen

Read More »
Conferenties, Kleuteronderwijs
Helen Cool 

De kleuterklas doordacht digitaal innoveren? Maak kennis met Smart Symbols!

Kleuterklassen zijn heel vaak overbevolkt! De juf of meester heeft steeds een hele kluif aan het organiseren en begeleiden van de klas. Om dan nog maar niet te spreken van ieder kind te observeren om hun groei in kaart te brengen. Extra hulp is m.a.w. steeds welkom! Smart Symbols is een digitaal klasmanagement systeem voor

Read More »
Lokaal 3, Voor iedereen
Steven Hendrickx 

Randvoorwaarden voor gedragen onderwijsinnovatie: wat kan Edtech betekenen?

Onderwijs moet eigentijds zijn en kan leerlingen best voorbereiden op de innovatiesnelweg die de samenleving en het bedrijfsleven overspoelt. Scholen investeren soms via kleinschalige initiatieven of grotere overheidsprojecten, maar lopen in beide situaties nog tegen heel wat drempels aan. Innovatieve toepassingen zijn veelal versnipperd aanwezig en vallen dikwijls moeizaam te integreren in de bestaande onderwijssystemen.

Read More »
Lokaal 3

Een doorkijkje op Wittering.nl, een kindcentrum voor kinderen van 0 tot 12 – BaO

Op Wittering.nl werken we met een curriculum gebaseerd op kernconcepten. De leerstof is dus niet geordend naar de oude vak-indeling, maar naar grote aan elkaar gerelateerde thema’s. Bovendien is de organisatie waarden-gestuurd en wordt het onderwijs vormgegeven in 4 units. Reeds 16 jaar geeft Wittering.nl onderwijs op eigenwijze wijze vorm, waarbij kinderen en leraren worden

Read More »
Scroll naar top