Activiteiten lijst

Tentoonstelling
Activiteitstypen
Plaats
Rangschikken  
15 Resultaten
Conferenties, Kleuteronderwijs
Sanne Feryn 

Kleuters laten groeien in executieve functies. Hoe? Zo!

Amina denkt eerst goed na voor ze iets doet. Karel kan zijn beurt afwachten tijdens een gezelschapsspel. Ali kan zich zeer goed concentreren bij een kringactiviteit en jouw instructies onthouden. Herkenbaar bij jouw kleuters? Fantastisch! Nochtans zijn deze vaardigheden niet bij alle kleuters zo vanzelfsprekend. Wanneer je als leerkracht echter je EF-bril opzet, kan je

Read More »
Buitengewoon lager onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Conferenties, Hoger Onderwijs, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Nicolas Raemaekers 

Leerlandschap als actieve pedagogische tool

De laatste decennia zien we hoe in het onderwijs de grenzen en stramienen doorbroken worden. De grenzen tussen de verschillende graden, tussen kleuters, lagere school en middelbaar, maar ook de barrières tussen leerkracht en leerling, die steeds meer samen leren en werken. Tegelijkertijd zien we dat ook op architecturaal vlak het onwrikbare standaardmodel, van klaslokalen

Read More »
Buitengewoon lager onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Conferenties, Hoger Onderwijs, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Maarten Vansteenkiste 

De groei en betrokkenheid van schoolpersoneel stimuleren: Het leiderschapskompas als leidraad

Niet enkel leerlingen, maar ook leraren dienen duurzaam gemotiveerd te worden. Gemotiveerde leraren verzorgen hun onderwijsactiviteiten immers op een enthousiastere wijze en zijn bereid om een extra inspanning te leveren. Directies beroepen zich op hun ervaring en motivationele intuïtie om leraren te coachen. De bedoeling van deze lezing is om jullie intuïtie af te toetsen

Read More »
Conferenties, Hoger Onderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Jeltsen Peeters 

Zelfregulerend leren in jouw klas: van buikgevoel naar doelgericht ondersteunen

Zelfregulerend leren (ZRL) zit in het hart van leren én lesgeven. Het maakt zo natuurlijk deel uit van elke les, dat het amper bewust aandacht krijgt. En als we het aandacht geven, doen we dat vaak op basis van buikgevoel, persoonlijke ervaring of overtuigingen. Of ook: door stimulans vanuit beleid en onderzoek. Meta-analyses tonen immers

Read More »
Conferenties, Hoger Onderwijs, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Jan Royackers 

In je sterkte voor de klas

Zelfbewuste leerkrachten bereiken meer met hun leerkrachten. Ze weten duidelijk waar ze voor staan en wat ze samen met hun leerlingen willen bereiken. Vanuit die mindset gaan ze ontwerpen, en hanteren daarbij een breed repertoire aan pedagogische, didactische en vakinhoudelijke handvaten. In deze sessie staan we stil bij manieren om je eigen zelfbewust kompas aan

Read More »
Buitengewoon secundair onderwijs, Conferenties, Hoger Onderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Carl Boel 

XR in onderwijs: van theorie tot praktijk

Het is tegenwoordig alles wat VR slaat en dan is er ook nog XR, AR, metaverse. En blijkbaar kan dat ook voor het onderwijs dienen? Heb je interesse in hoe deze nieuwe immersieve technologieën je onderwijs kunnen versterken, dan is deze lezing voor jou! We geven een beeld van wat er op dit moment bestaat,

Read More »
Basis onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Conferenties
An Dumoulin & Sylvia Mommaerts 

De O van onderwijs: krachtig lesgeven en evalueren

Heb jij soms ook het gevoel dat jij hard aan het zwoegen bent, terwijl je leerlingen rustig achterover leunen? Dat jij je uiterste best doet, maar dat er zo weinig blijft hangen bij je leerlingen? Dat ze zweten, weten en vergeten? Kom dan luisteren naar ‘De O van onderwijs’. In ons verhaal leer je hoe

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Voka en Agoria Vlaanderen over evolutie en mogelijkheden van EdTech

Een laptop, VR-bril, een MSteams omgeving. Education Technology (Edtech), het inzetten van technologie om het leerproces te ondersteunen en het rendement te verhogen, kent vele gedaantes. Het is dan ook een sterk opkomende industrie. Uit vergelijkend onderzoek blijkt dat Edtech toepassingen nog steeds weinig gebruikt wordt in Vlaanderen. Dit blijkt uit het aantal gebruikers in  het

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Let me Edtech you! Leraren(teams) ondersteunen in digitale transformatie

In een mum van tijd schakelden we in Corona-tijden een aantal versnellingen hoger en wat enkele maanden geleden nog ondenkbaar was, werd ondertussen realiteit…. we leren en communiceren digitaal en online. En ook nu primeert natuurlijk een kwaliteitsvolle onderwijsaanpak voor iedereen, met de nodige zorg ook voor het welbevinden en het welzijn van elke leerling,

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

We nemen dagelijks digitale foto’s met onze smartphone en bekijken filmpjes op de sociale media. Heb je je echter ooit al vragen gesteld over de authenticiteit van zulke digitale beelden of video? Is wat we zien ook wat het lijkt? Digitale bestanden worden namelijk bijna altijd gemanipuleerd, zij het voor praktische redenen of met opzet.

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Mens stoor me niet

Jo was verslaafd aan multitasken. “Ik kwam nooit tot focus, enkel druk-druk-druk en brandjes blussen. Want alles is immers dringend. Door multitasking te benoemen en uit te sluiten, won ik 30% meer tijd gedurende mijn dagen. Ik maakte de helft minder fouten, die ik dan ook niet moest herstellen, en mijn stresslevel halveerde. Exact de

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Waarom STEM voor meisjes is

Technologie steunt vaak nog op een louter mannelijk perspectief. Omdat de meeste ingenieurs mannen zijn, worden auto’s en telefoons bijvoorbeeld afgestemd op de gemiddelde man, waardoor ze niet altijd even geschikt zijn voor vrouwen. De komst van artificiële intelligentie maakt de nood aan meer vrouwen in technologie nog groter, omdat de genderbias ook in onze

Read More »
Scroll naar top