Activiteiten lijst

Tentoonstelling
Activiteitstypen
Plaats
Rangschikken  
15 Resultaten
Theater 1, Voor iedereen

Voka en Agoria Vlaanderen over evolutie en mogelijkheden van EdTech

Een laptop, VR-bril, een MSteams omgeving. Education Technology (Edtech), het inzetten van technologie om het leerproces te ondersteunen en het rendement te verhogen, kent vele gedaantes. Het is dan ook een sterk opkomende industrie. Uit vergelijkend onderzoek blijkt dat Edtech toepassingen nog steeds weinig gebruikt wordt in Vlaanderen. Dit blijkt uit het aantal gebruikers in  het

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Mens stoor me niet

Jo was verslaafd aan multitasken. “Ik kwam nooit tot focus, enkel druk-druk-druk en brandjes blussen. Want alles is immers dringend. Door multitasking te benoemen en uit te sluiten, won ik 30% meer tijd gedurende mijn dagen. Ik maakte de helft minder fouten, die ik dan ook niet moest herstellen, en mijn stresslevel halveerde. Exact de

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Artificial Stupidity: Naar digitaal humanisme

In deze lezing licht Fredo De Smet toe wat er nodig is om digitaal humanist te worden. Aan de hand van eenvoudige vuistregels vertelt Fredo hoe om te gaan met onze digitale realiteit. Een eye-opening talk over hoe we ons als mens verhouden tegenover de machines. En hoe we daar op een waardevolle manier mee

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Let me Edtech you! Leraren(teams) ondersteunen in digitale transformatie

In een mum van tijd schakelden we in Corona-tijden een aantal versnellingen hoger en wat enkele maanden geleden nog ondenkbaar was, werd ondertussen realiteit…. we leren en communiceren digitaal en online. En ook nu primeert natuurlijk een kwaliteitsvolle onderwijsaanpak voor iedereen, met de nodige zorg ook voor het welbevinden en het welzijn van elke leerling,

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Waarom STEM voor meisjes is

Technologie steunt vaak nog op een louter mannelijk perspectief. Omdat de meeste ingenieurs mannen zijn, worden auto’s en telefoons bijvoorbeeld afgestemd op de gemiddelde man, waardoor ze niet altijd even geschikt zijn voor vrouwen. De komst van artificiële intelligentie maakt de nood aan meer vrouwen in technologie nog groter, omdat de genderbias ook in onze

Read More »
Secundair onderwijs, Theater 1

Samenwerkend leren op school – SO

In bijna elke les werken leerlingen nu en dan samen. Maar enigszins georganiseerd duo- of groepswerk is nog geen samenwerkend leren. Groepswerk wordt pas effectief samenwerkend leren als aan belangrijke voorwaarden is voldaan. En staat de docent er dan alleen voor? Welke rol kan de schoolleiding spelen bij de ontwikkeling van effectief samenwerkend leren in

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

We nemen dagelijks digitale foto’s met onze smartphone en bekijken filmpjes op de sociale media. Heb je je echter ooit al vragen gesteld over de authenticiteit van zulke digitale beelden of video? Is wat we zien ook wat het lijkt? Digitale bestanden worden namelijk bijna altijd gemanipuleerd, zij het voor praktische redenen of met opzet.

Read More »
Theater 1, Voor iedereen

Innovatie op school en in de klas: van weerstand tot leiderschap

Innovatie betekent gedragsverandering. Ofwel doodt de schoolcultuur innovatie, ofwel verandert innovatie de schoolcultuur. In een basisschool De Ark in Leuven hebben wij voor dat laatste gekozen. Hoe? Door sterk en dus moedig leiderschap van iedereen: van directie tot leerling, van ouders tot Raad van Bestuur. Intrinsieke motivatie, zelfregulering en verantwoordelijkheid staan hierbij centraal. In deze

Read More »
Conferenties, Hoger Onderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Jeltsen Peeters 

Zelfregulerend leren in jouw klas: van buikgevoel naar doelgericht ondersteunen

Zelfregulerend leren (ZRL) zit in het hart van leren én lesgeven. Het maakt zo natuurlijk deel uit van elke les, dat het amper bewust aandacht krijgt. En als we het aandacht geven, doen we dat vaak op basis van buikgevoel, persoonlijke ervaring of overtuigingen. Of ook: door stimulans vanuit beleid en onderzoek. Meta-analyses tonen immers

Read More »
Basis onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Conferenties
An Dumoulin & Sylvia Mommaerts 

De O van onderwijs: krachtig lesgeven en evalueren

Heb jij soms ook het gevoel dat jij hard aan het zwoegen bent, terwijl je leerlingen rustig achterover leunen? Dat jij je uiterste best doet, maar dat er zo weinig blijft hangen bij je leerlingen? Dat ze zweten, weten en vergeten? Kom dan luisteren naar ‘De O van onderwijs’. In ons verhaal leer je hoe

Read More »
Conferenties, Hoger Onderwijs, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Jan Royackers 

In je sterkte voor de klas

Zelfbewuste leerkrachten bereiken meer met hun leerkrachten. Ze weten duidelijk waar ze voor staan en wat ze samen met hun leerlingen willen bereiken. Vanuit die mindset gaan ze ontwerpen, en hanteren daarbij een breed repertoire aan pedagogische, didactische en vakinhoudelijke handvaten. In deze sessie staan we stil bij manieren om je eigen zelfbewust kompas aan

Read More »
Buitengewoon lager onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Conferenties, Hoger Onderwijs, Kleuteronderwijs, Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Volwassenonderwijs
Nicolas Raemaekers 

Leerlandschap als actieve pedagogische tool

De laatste decennia zien we hoe in het onderwijs de grenzen en stramienen doorbroken worden. De grenzen tussen de verschillende graden, tussen kleuters, lagere school en middelbaar, maar ook de barrières tussen leerkracht en leerling, die steeds meer samen leren en werken. Tegelijkertijd zien we dat ook op architecturaal vlak het onwrikbare standaardmodel, van klaslokalen

Read More »
Scroll naar top