Scholen staan voor fenomenale uitdagingen: superdiversiteit, toenemende ongelijkheid, het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden, leerlingen die afhaken, integratie van kinderen met een beperking, de modernisering, leraren die het moeilijk hebben …
Het lukt steeds minder om deze uitdagingen op de klassieke manier aan te pakken.
Stel dat we leerlingen centraal zouden zetten in hun leerproces? Dan krijgen we leerlingen die …
… levenslang kennis en vaardigheden kunnen verwerven.
… zichzelf kunnen inschalen en bijsturen.
… hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.
… een brede basiskennis hebben en deze vakoverschrijdend kunnen toepassen.
… zelf kunnen plannen en in leven en werk dromen en doelen kunnen en durven waarmaken.
… uitmunten in hoger onderwijs, op de werkvloer en in de maatschappij.
… een brede persoonsvorming hebben en actieve burgers worden.
Dit kan dankzij uitstekende leraren en directies die …
… in team kunnen samenwerken.
… elke dag beter willen worden in lesgeven en coachen.
… leerlingen hun talenten kunnen laten ontdekken en ontwikkelen.
Voor de school kan dit het volgende resultaat opleveren:
… sterke motivatie van leerlingen, leraren, directie en ondersteunende medewerkers.
… toenemend welbevinden bij iedereen op school.
… dalende kans op leraren en leerlingen die uitvallen of afhaken.
… verhoogde kans op betrokken ouders en oud-studenten.
… stijgende leerlingenaantallen en snellere invulling van vacatures.
… aantrekkelijke partner voor samenwerkingen.