Praktische gids: het ondersteunen van startende leerkrachten

Beschrijving

In tijden dat de werving van leerkrachten een uitdaging is, is het behouden van die leerkrachten van cruciaal belang. Uit onderzoek (POMO en VOION, 2014) bleek dat in het eerste jaar 15 tot 26 procent van de starters het onderwijs verlaat. Na vijf jaar is dit 18 procent in het primair onderwijs en zelfs 31 procent in het voortgezet onderwijs. Meer dan een derde van deze uitstromers is jonger dan 35 jaar. De laatste jaren laten de cijfers een licht positievere trent zien, maar dit geeft duidelijk aan hoe belangrijk het is om de juiste ondersteuning te bieden voor startende leerkrachten in de ontwikkeling tijdens hun eerste jaren.

Het verlies van een nieuwe leerkracht is ontzettend vervelend en, hoewel natuurlijk minder belangrijk, is het daarnaast ook nog een ernstige aanslag op de financiële middelen van een school. Een van de overtuigendste en succesvolste manieren om ervoor te zorgen dat je leerkrachten tevreden zijn is door middel van een ondersteunend programma. Dit programma dient gestructureerd en constant te zijn. Ook dient het programma te helpen met het gewenningsproces binnen de klas, en het zal de leerkrachten kennis moeten laten maken met de verantwoordelijkheden, de doelstellingen en de filosofieën van de school. Deze gids bevat tal van manieren waarop je startende leerkrachten binnen jullie school ondersteuning kunt bieden.

Media

Gallery

Website

Downloads

Scroll naar top