Zo ga je aan de slag met hybride onderwijs

Beschrijving

Een succesvolle hybride leeromgeving vereist een andere strategie dan enkel fysiek of digitaal onderwijs. Als leerkracht sta je voor nieuwe uitdagingen op het gebied van instructie, organisatie en leerlingcontact. In deze blog gaan we in op deze vraagstukken en geven we tips en richtlijnen om hybride onderwijs op te zetten.

Wat is (goed) hybride onderwijs?
Hybride onderwijs brengt fysiek en online onderwijs samen tot één geheel: de ene helft online, de andere helft in de klas. Wie informatie over hybride onderwijs zoekt, loopt gauw tegen het probleem aan dat veel literatuur en voorbeelden uitgaan van een voorspelbare en controleerbare setting – en niet van een omgeving waarin leerlingen en leerkrachten plots thuis moeten blijven. Wel zijn er een aantal kenmerken van hybride onderwijs, waarmee je ook in een minder gecontroleerde setting aan de slag kunt. We onderscheiden hybride onderwijs in drie belangrijke pijlers: sociaal-emotioneel welzijn, betekenisvol onderwijs en evaluatie en reflectie. Samen leidt dit tot goed hybride onderwijs. We zetten ze voor je op een rijtje!

De drie pijlers van hybride onderwijs. Zo ga je aan de slag!
Pijler 1 – Sociaal-emotioneel welzijn
Het sociaal-emotioneel welzijn van de leerling is ongeacht het onderwijstype het belangrijkste fundament voor een krachtige leeromgeving. Een voorbeeld: het werkt niet als we enkel een webcam op het digibord richten en hopen dat de leerlingen thuis de les kunnen volgen. Als het mentale, emotionele of sociale welzijn van een leerling niet in orde is, dan kan hij moeilijk toekomen aan leren. Met deze reden krijgen de menselijke basisbehoeften van Maslow voorrang op de leerniveaus van Bloom, zeker in hybride onderwijs. Faciliteer en investeer daarom in betekenisvol contact!

Weten hoe je dat aanpakt en bent u benieuwd naar de andere pijlers? Lees verder via de link!

Media

Gallery

Website

Downloads

    Scroll naar top